Khamis, 5 Januari 2012

Kewujudan ALLAH

Jika bercerita berkenaan kewujudan allah maka ia nya tidaklah boleh untuk kita membuktikan ianya dengan MAKHLUK. alam ini juga merupakan makhluk.. menurut golongan salafussoleh  terdapat dua kaedah untuk membuktikan kewujudan allah  antaranya ialah dalil NAQLI (al-Quran dan Hadith) iaitu juga di kenali dengan dalil yang diwahyukan oleh allah . Manakala satu lagi adalah dalil AQLI (logik dan mantik) yang melibatkan logik akal fikiran manusia.
Kewujudan ALLAH  sebenarnya boleh di buktikan dengan al-Quran hal ini kerana Al-Quran bukanlah makhluk. Boleh dibuktikan juga dengan akal kerana akal kita menerima perkara logik sebab itu mengapa manusia ada akal yang diberikan oleh ALLAH SWT, jika dibandingkan dengan makhluk yang lain seperti binatang, kerana dengan akal itulah manusia dapat berfikir.
Baiklah mungkin kawan-kawan sekalian masih tertanya-tanya apa sebenarnya yang membuktikan kewujudan ALLAH. Sebab sesetengah orang bertanya mengapa ALLAH itu ada siapa ciptakan dia? Adakah dia dilahirkan? Semua itu adalah persoalan orang-orang yang tidak beriman pada ALLAH dan pada perkara perkara Qhaib. dan mereka masih tidak mengetahui akan hal itu. Baiklah kita melihat bukti yang ada dalam Al-Quran, kita ambil contoh yang mudah jika kita membaca terjemahan Al-Quran sudah pasti kita akan melihat pelbagai perkataan atau maksud-maksud yang tidak logik diterima akal sihat manusia. Akan tetapi itulah sebenarnya tanda KEBESARAN Allah. Itulah yang kita katakan iman, kalaulah Allah menjadikan perkara logik sahaja alangkah rendahnya ilmu Allah. Walhal ilmu Allah dengan ilmu manusia itu dapat di bezakan dengan setitik air laut itu adalah ilmu manusia dan selebihnya air di lautan itu adalah ilmu Allah. Lihatlah bertapa jauh perbezaanya. Sedangkan Allah itu maha mengetahui dan maha berkuasa .cuba kita ambil satu hadis yang menjelaskan bahawa keindahan syurga di mana terdapat bidadari dalamnya dan bidadari itu sangat cantik sebab di jadikan daripada mutiara dan kalau kita melihat wajahnya wajah kita nampak pada wajahnya. Itulah bidadari tapi apa yang pasti apa yang digambarkan akal kita ketika ini sebenarnya jauh berbeza, kerana bidadari  itu dan syurga itu jauh lebih cantik dan indah dari apa yang kita gambarkan, itulah bukti ke kekuasaan dan kehebatan Allah SWT.
Satu lagi golongan yang menggunakan al-quran dan Hadith untuk mentafsirkan dan menjelaskan tentang kewujudan allah. golongan ini di kenali khalafussoleh. Baiklah apa yang mereka kemukakan bagi menjelaskan akan perihal kewujudan Allah adalah.  Mereka memberitahu bahawa jika kita lihat “wujud alam bererti wujudnya Allah, tidak wujud Alam maka tidak wujud Allah?? “ maka dari hal itu Allah itu tidak sama dengan Makhluk maka tidak boleh dibuktikan akan kewujudan nya dengan dengan makhluk “mukhafatuhulilhawadisi”(allah itu berbeza dengan makhluk ciptaannya) dalam sifat 20 bagi Allah.  Kesimpulannya wujud atau tidak wujud Alam ini Allah tetap wujud.usahlah kita berfikir di luar kemampuan akal kita yang pasti Allah itu pencipta kita dan tiada mustahil bagi dirinya.. be continue J

Tiada ulasan:

Catat Ulasan