Isnin, 2 Januari 2012

"PERTOLONGAN ALLAH DATANGNYA SELEPAS SABAR"

indahnya iman, apa yang pasti iman adalah membenarkan (istilah),menyakini dengan hati(syariat) mengucap dengan lisan  dan membuktikan dalam amalan perbuatan kita. tahap paling tinggi adalah dengan mengucap laillahaillallah dan paling rendah iman adalah dengan membuang benda-benda yang menghalang laluan orang lain seperti sampah,batu,kayu dan sebagainya yang mungkin boleh memudaratkan orang lain. Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda, “Iman itu memiliki tujuh puluh cabang (riwayat lain tujuh puluh tujuh cabang) dan yang paling utama ialah Laa ilaaha illa Allah, dan yang terendah ialah mebuang duri dari jalan. Dan malu juga merupakan salah satu cabang iman.” (Ashhabus Sittah).


baiklah kita kembali kepada topik kita, dimana berkenaan SABAR. sabar juga merupakan salah satu daripada cabang iman. ASSOBRU MINAL IMAN. kita sering berasa putus asa bila sesuatu yang kita hajati dan impikan tidak dapat. kita sering menyalahkan takdir,sedangakan iman kita telah pun teruji kita tidak mampu untuk menghadapi dugaan itu dengan sabar. hinggakan kita tidak yakin akan pertolongan allah.. bercerita tentang pertolongan allah sebenarnya, pertolongan ALLAH akan datang dengan kesabaran (H.R imam ahmad)  firman allah yang bermaksud : jika kita hendak minta pertolongan daripada allah jalan yang MUDAH telah allah firmankan adalah dengan SOLAT & SABAR. itulah rahsia nya jika hendak sesuatu permintaan kita termakbul dan di perkenan kan allah adalah dengan cara solat dan sabar ,lihatlah bertapa kasihnya allah pada kita di permudahkan urusan kita memohon pertolongan daripada-NYA. 
hal ini diperkuatkan lagi dengan sabda nabi muhammad SWT. "pertolongan Allah datangnya selepas kesabaran. sesungguhnya bersama kesulitan ia ada kemudahan. ( waa innal kharraja maal karbi)

subahanallah... hanya orang yang buat kerja agama sahaja yang akan perasan pada  apa yang allah permudahkan /pertolongan itu. jika kita agama entah kemana, iman pun entah ada ke tidak, sudah pasti kita tidak dapat merasai apa yang allah permudahkan pada urusan kita itu.

sahabat-sahabat seagama.. jadikan diri kita kekasih ALLAH sesungguhnya barulah ALLAH pelihara kita. jika ALLAH kita tidak kasih,hanya mementingkan harta dunia, kasih sesama makhluk, bagaimana pulak harta nk dibawa ke akhirat kelak?? (iman dan takwa) . kita lihat kembli kisah Nabi Isa A.S , dimana pada ketika itu nabi Isa di masukkan dalam api, subahanallah ,dengan kekuasaan allah kerana kasih isa pada Allah,dan allah pelihara Nabi Isa , api yang sifatnya panas membakar itu Allah tukar menjadi sejuk. dan banyak lagi kisah-kisah Nabi-Nabi yang lain.

jika kita berasa marah, maka kita sabarlah dengan cara jika kita marah ketika berdiri,duduklah,. marah adalah kerana syaitan yang mengapi2kan kita. ketika kita marah kita ibarat seperti api, maka lawan bagi api ialah air. maka kita padamlah ia dengan cara kita berwuduk,dan dirikanlah solat sunat 2 rakaat. insyallah marah itu akan redha. bersabarlah kerana jika hanya mengikut sifat syaitan maka kita akan tersesat dan melakukan perkara yang diluar dari akidah dan syariat kita sebagai orang-orang mukmin. maka belajarlah mengawal kemarahan,musibahdan sebagainya  dengan bersabar,insyallah allah akan bantu cuma cepat atau lambat sahaja. malah perang yang paling hebat adalah berperangan dengan nafsu,tak kira nafsu marah ke atau sebgainya. :) ..be continue...........


Tiada ulasan:

Catat Ulasan