Selasa, 10 Januari 2012

SYIRIK KHAFI ( syirik kecil)

satu perkongsian bersama.... Sedar atau tidak, syirik kecil sudah menjadi pakaian umat Islam diakhir zaman ini.mengapa ia berlaku?? adakah kurang didikan agama puncanya atau sikap endah tak endah kita pada ajaran agama kita sendiri??

Antara syirik kecil yang kita sering amalkan:

1) Kita tidak lagi sepenuhnya bersandarkan pada ALLAH dalam kehidupan harian.Kita lebih bersandar pada makhluk, iaitu ciptaan Tuhan.Kita seringkali bersandar pada harta, ilmu, kelebihan atau bakat,dan juga isi2 dunia.Jika sandaran pada Tuhan diketepikan,maka kita sudah terperangkap dalam jerangkap samar syirik kecil.oleh itu kita perlu tahu syirik2 yang akan kita khuatiri bila makin merebak membawa kepada syirik besar.

2) kini Kita melakukan ibadah bukan kerana ALLAH. Kita lakukan ibadah kerana pahala, kerana fadhilat, kerana ganjaran syurga, kerana kepentingan diri.sedangkan itu semua anugerah ALLAH, tak perlu kita buat kerananya.Pasti hilang keikhlasan dalam ibadah.tak hairanlah, sembahyang kita tidak melahirkan Peribadi Agung, tidak mencegah kita dari melakuakn maksiat, tidak membakar sifat2 mazmumah, dan tidak menyuburkan sifat2 mahmudah dalam diri kita,kita mengharapkan pahala tapi kita tak mengharap cinta dan ikhlas pd allah.

Dalam kehidupan harian, seringkali kita syirik kecil.contohnya:

1-kita makan, dan merasakan makananlah yang mengenyangkan kita
2-kita anggap duit, dan kerjaya yang memberi kita rezeki."tak duit,takde rezeki, tak makan"
3-kita anggap ilmu yang akan menentukan masa depan."gagal peperiksaan, gelap masa depan"
4-kita anggap segala kebolehan dan bakat kita adalah milik kita, bukan diberi@dipinjamkan oleh Allah untuk kita.
5-kita anggap harta kita, adalah usaha titik peluh kita bukan anugerah@rezeki dari ALLAH.
6-ubat menyembuh penyakit,bukan Allah yang menyembuhkan penyakit.

jika sifat-sifat sebegini masih kita amalkan dalam kehidupan marilah kita bersama mengubah ke pada kebaikan. kita hindari dari kita terus mensyirikan Allah.rosak iman kita akibat perkara kita buat dalam kita tidak sedar ini.

Wallahualam. Fikir2kan lah.moga kita di bawah lembayung rahmat ALLAH.. dan dipelihara Iman kita..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan