Selasa, 28 Februari 2012

BERBUAT BAIK DAN MEMAAFKAN

Inilah cara paling baik dalam menumbuhkan rasa cinta dan sayang manusia. Allah berfirman “tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang baik. Maka tiba2 orang yang antara engkau dan dia ada permusuhan seolah-olah menjadi teman yang sangat setia. Sifat2 yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yg mempunyai keberuntungan besar” (QS: Fushilat : 34-35).
                Jika seseorang melontarkan makian mereka kepada anda , maafkanlah dan ucapkanlah kata-kata baik. Jika seseorang bersikap tidak baik terhadap anda ,maka allah akan tertap membantu anda jika anda memberi dan tetap berbuat baik.
                Jika seseorang menganiaya anda.. maafkanlah. Sesungguhnya allah membela anda , kerana allah membela orang2 yg teraniaya . “sesungguhnya allah membela orang2 yang beriman , sesungguhnya Allah tidak menyukai setiap  orang yg berkhianat dan mengingkari nikmat. ( QS : AL-Hajj :38)
                Allah berfirman “demikian dan barangsiapa membalas seimbang dengan penganiayaan yang pernah ia derita kemudian dia dianiaya lagi , maka allah akan menolongnya.’ (QS AL-hAjj :60) ini hak orang yang membalas penganiayaan yang ia terima;allah pasti menolong! Apa lagi orang yang menyerahkan segala haknya kepada Allah. Oleh sebab itu, tetaplah memberi maaf,kerana memaafkan termasuk perbuatan yang baik.
Allah berfirman  “orang2 yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan)orang lain . Allah menyukai orang2 yang berbuat kebajikan” (QS ali Imran :34)
                Allah berfirman ‘”jika kalian memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) ,maka sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang” (QS .At-Taghabun :14)
                Allah berfirman “dan balasan kejahatan adalah kejahatan yang setimpal. Barangsiapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tangunggan) Allah. (QS ASY-Syura :40)
“sayangilah nescaya kalian akan disayangi, maafkanlah nescaya kalian akan dimaafkan “ (Ahmad , Abdun ibn Hamic dalam kitab Al-Muntakhab dan Bukhari dalam al-adap al-mufrad
“tidak ada sesuatu yang lebih mulia di sisi Allah ,yang ditelan oleh seorang hamba daripada kemarahan yang dia tahan untuk mendapat redha Allah” (HR.Ahmad dan Ibnu Majah).
                Memberi maaf dan berbuat kebaikan termasuk sifat Rasulullah s.a.w….. dari Abdullah ibn Amru al-Ash r.a,” ayat yang ada dalam al-Quran, “wahai Nabi, sesungguhnya kami mengutuskanmu sebagai saksi , pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan” pernah allah firmankan dalam taurat,’wahai nabi sesungguhnya kami mengutuskan kamu sebagai orang yang berserah diri (al-mutawakkil). 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan