Ada pun makrifat itu rahsianya
ialah mengenal Zat Allah dan Zat Rasulullah, oleh kerana itulah makrifat
dimulakan:-
1. Makrifat diri yang zahir.
2. Makrifat diri yang batin.
3. Makrifat Tuhan.
APA GUNA MAKRIFAT?
Ada pun guna makrifat kerana mencari HAKIKAT iaitu mengenal
yang Qadim dan mengenal yang baharu sebagaimana kata:
"AWALUDDIN MAKRIFATULLAH"
Ertinya: Awal ugama mengenal Allah.
Maksudnya mengenal yang mana Qadim dan yang mana baharu
serta dapat mengenal yang Qadim dan yang baharu,maka dapatlah membezakan
diantara Tuhan dengan hamba.
BAITULLAH KALBU MUKMININ
Sesungguhnya hati ini sewaktu bayi sehingga aqil baliq
diibaratkan bunga yang sedang menguntum, tidak ada seekor ulat atau kumbang
yang dapat menjelajah nya! apabila dewasa (aqil baliq) maka hati itu ibaratkan
bunga yang sedang mengembang,maka masuklah ulat dan kumbang menjelajah bunga
itu!
Sesungguhnya amalan makrifat dan zikir yang dibaiah itu
adalah untuk membersihkan hati agar dapat menguntum semula seperti hati
kanak-kanak yang suci-bersih!
Hati ini juga seperti satu bekas menyimpan gula yang
tertutup rapat dan dijaga dengan baik! sekiranya tutup itu tidak jaga dengan
baik atau tutupnya sudah rosak, maka masuklah semut hitam yang sememangnya gula
itu makanannya!
PEPERANGAN
Peperangan yang lebih besar dari perang UHUD, KHANDAK dan
lain-lain peperangan ialah "Peperangan dalam diri sendiri (Hati)",
setiap saat denyut jantung ku ini, aku akan terus berperang.Sesungguhnya iblis
itu menanti saat dan ketika untuk merosakkan anak Adam !Sekiranya aku tidak ada
bersenjata (zikir), nescaya aku pasti kecundang!Keluar masuk nafas anak Adam
adalah zikir! 6,666 sehari semalam nafas keluar dan masuk, sekiranya anak Adam
tidak bersenjata, pasti ia kecundang!
ASAL USUL MAKRIFAT
Rasulullah SAW mengajar kepada sahabatnya
kepada
Saidina Ali Karamullah.
kepada
Imam Abu Hassan Basri.
kepada
Habib An Najmi.
kepada
Daud Attaie.
Maaruf Al Karhi
kepada
Sirris Sakatari.
kepada
Daud Assakatar.
kepada
Al Junidi.
Maka Al Junidi yang terkenal sebagai pengasas MAKRIFAT.Maka
pancaran makrifat itu dari empat sumber iaitu:
1. Pancaran daripada sumber SULUK
yang dinamakan
Makrifat Musyahadah.
2. Pancaran daripada sumber KHALUAT
yang dinamakan
Makrifat Insaniah.
3. Pancaran daripada Kinayah yang
dinamakan ROHANI.
4. Pancaran daripada Pertapaan
yang dinamakan JIRIM.
Maka dari sumber amalan itulah terbit makrifat yang tinggi
dan mempunyai rahsia yang sulit.
API MA'RIFATULLAH
Dengan berlindung kepada Allah Swt, Pencetusan Api
Ma’rifattullah dalam kalimah “ALLAH” saya awali.
Syahdan, nama Allah itu tidak akan pernah dapat dihilangkan,
sebab nama Allah itu akan menjadikan Zikir bagi para Malaikat, Zikir para
burung, Zikir para binatang melata, Zikir tumbuh-tumbuhan dan Zikir dari Nasar
yang 4 (tanah, air, angin dan api) serta zikir segala makhluk yang ada pada 7
lapis langit dan 7 lapis bumi, juga zikir makhluk yang berdiam di antara langit
dan bumi. (buka…..Al-Qur’an, Surah At-thalaq, ayat 1).
Adapun zikir para makhluk Allah yang kami sebutkan tadi
tidaklah sama loghatnya, dan tidak sama pula bunyi dan bacaannya. Tidak sedikit
para ahli Sufi dan para wali-wali Allah yang telah mendengar akan bunyi zikir
para makhluk itu, sungguh sangat beraneka ragam bunyinya.
Dalam Kitab Taurat, nama Zat yang maha Esa itu ada 300
banyaknya yang ditulis menurut bahasa Taurat, dalam Kitab Zabur juga ada 300
banyaknya nama Zat yang maha esa itu yang ditulis dengan bahasa Zabur.
Dalam Kitab Injil juga ada 300 banyaknya nama Zat yang Esa
itu yang ditulis dengan bahasa Injil, dan dalam Kitab Al-Qur’an juga ada 99
nama Zat yang esa itu ditulis dalam bahasa Arab. Jika kita berhitung maka dari
keempat kitab itu yang ditulis berdasarkan versinya, maka akan ada 999 nama
bagi zat yang maha esa itu, dari jumlah tersebut maka yang 998 nama itu, adalah
nama dari Sifat Zat yang maha Esa, sedangkan nama dari pada Zat yang maha esa
itu hanya satu saja, iaitu “ ALLAH ”.
Diterangkan di dalam Kitab Fathurrahman, berbahasa Arab, iaitu
pada halaman 523. disebutkan bahawa nama Allah itu tertulis di dalam Al-Qur’an
sebanyak 2.696 tempat.
Apa kiranya hikmah yang dapat kita ambil mengapa begitu
banyak nama Allah, Zat yang maha Esa itu bagi kita…?
Allah, Zat yang maha esa, berpesan :
“ Wahai Hamba ku janganlah kamu sekalian lupa kepada namaku
“
Maksudnya : Allah itu namaku dan Zatku, dan tidak akan
pernah bercerai, Namaku dan Zatku itu satu.
Allah Swt juga telah menurunkan 100 kitab kepada para
nabi-nabinya, kemudian ditambah 4 kitab lagi sehingga jumlah keseluruhan kitab
yang telah diturunkan-Nya berjumlah 104 buah kitab, dan yang 103 buah kitab itu
rahasianya terhimpun didalam Al-Qur’annul karim, dan rahasia Al-Qur’annul karim
itu pun rahasianya terletak pada kalimah “ALLAH”.
Begitu pula dengan kalimah La Ilaha Ilallah, jika ditulis
dalam bahasa arab ada 12 huruf, dan jika digugurkan 8 huruf pada awal kalimah
La Ilaha Ilallah, maka akan tertinggal 4 huruf saja, yaitu Allah.
Ma’na kalimah ALLAH itu adalah sebuah nama saja, sekalipun
digugurkan satu persatu nilainya tidak akan pernah berkurang, bahkan akan
mengandung ma’na dan arti yang mendalam, dan mengandung rahasia penting bagi
kehidupan kita selaku umat manusia yang telah diciptakan oleh Allah Swt dalam
bentuk yang paling sempurna.
ALLAH jika diarabkan maka Ia akan berhuruf dasar Alif, Lam
diawal, Lam diakhir dan Ha. Seandai kata ingin kita melihat kesempurnaannya
maka gugurkanlah satu persatu atau huruf demi hurufnya.
• Gugurkan huruf pertamanya, yaitu huruf Alif (ا ), maka akan tersisa 3 huruf
saja dan bunyinya tidak Allah lagi tetapi akan berbunyi Lillah, artinya bagi
Allah, dari Allah, kepada Allahlah kembalinya segala makhluk.
• Gugurkan huruf keduanya, yaitu huruf Lam awal (ل ), maka akan tersisa 2 huruf
saja dan bunyinya tidak lillah lagi tetapi akan berbunyi Lahu.
Lahu Mafissamawati wal Ardi, artinya Bagi Allah segala apa
saja yang ada pada tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi.
• Gugurkan huruf ketiganya, yaitu huruf Lam akhir ( ل), maka akan tersisa 1 huruf
saja dan bunyinya tidak lahu lagi tetapi Hu, Huwal haiyul qayum, artinya Zat
Allah yang hidup dan berdiri sendirinya.
Kalimah HU ringkasnya dari kalimah Huwa, sebenarnya setiap
kalimah Huwa, artinya Zat, misalnya :
Qul Huwallahu Ahad., artinya Zat yang bersifat kesempurnaan
yang dinamai Allah. Yang dimaksud kalimah HU itu menjadi berbunyi AH, artinya
Zat.
Bagi sufi, napas kita yang keluar masuk semasa kita masih
hidup ini berisi amal bathin, yaitu HU, kembali napas turun di isi dengan
kalimah ALLAH, kebawah tiada berbatas dan keatas tiada terhingga.
Perhatikan beberapa pengguguran – pengguguran dibawah ini :
Ketahui pula oleh mu, jika pada kalimah ALLAH itu kita
gugurkan Lam (ل ) pertama
dan Lam (ل ) keduanya,
maka tinggallah dua huruf yang awal dan huruf yang akhir (dipangkal dan
diakhir), iaitu huruf Alif dan huruf Ha (dibaca AH).
Kalimah ini (AH) tidak dibaca lagi dengan nafas yang keluar
masuk dan tidak dibaca lagi dengan nafas ke atas atau ke bawah tetapi hanya
dibaca dengan titik.
Kalimah AH, jika dituliskan dengan huruf Arab, terdiri 2
huruf, ertinya dalam bahasa disebutkan INTAHA (Kesudahan dan keakhiran),
seandai saja kita berjalan mencari Allah tentu akan ada permulaannya dan
tentunya juga akan ada kesudahannya, akan tetapi kalau sudah sampai lafald
Zikir AH, maka sampailah perjalanan itu ketujuan yang dimaksudkan. (Silahkan
bertanya kepada akhlinya)
Selanjutnya gugurkan Huruf Awalnya, iaitu huruf ALIF dan
gugurkan huruf akhirnya, iaitu huruf HA, maka akan tersisa 2 buah huruf di
tengahnya iaitu huruf LAM pertama (Lam Alif) dan huruf LAM kedua ( La Nafiah).
Qaidah para sufi menyatakan tujuannya adalah Jika berkata LA (Tidak ada Tuhan),
ILLA (Ada Tuhan), Nafi mengandung Isbat, Isbat mengandung Nafi tiada bercerai
atau terpisah Nafi dan Isbat itu.
Selanjutnya gugurkan huruf LAM kedua dan huruf HU, maka yang
tertinggal juga dua huruf, iaitu huruf Alif dan huruf Lam yang pertama, kedua
huruf yang tertinggal itu dinamai Alif Lam La’tif dan kedua huruf itu
menunjukkan Zat Allah, maksudnya Ma’rifat yang sema’rifatnya dalam ertian yang
mendalam, bahawa kalimah Allah bukan NAKIRAH, kalimah Allah adalah Ma’rifat,
yakni Isyarat dari huruf Alif dan Lam yang pertama pada awal kalimah ALLAH.
Gugurkan tiga huruf sekali gus, iaitu huruf LAM pertama, LAM
kedua, dan HU maka tinggallah huruf yang paling tunggal dari segala yang
tunggal, iaitu huruf Alif (Alif tunggal yang berdiri sendirinya).
Berilah tanda pada huruf Alif yang tunggal itu dengan tanda
Atas, Bawah dan depan, maka akan berbunyi : A.I.U dan setiap berbunyi A maka difahamkan
Ada Zat Allah, begitu pula dengan bunyi I dan U, difahamkan Ada Zat Allah dan
jika semua bunyi itu (A.I.U) difahamkan Ada Zat Allah, bererti segala
bunyi/suara di dalam alam, baik itu yang terbit atau datangnya dari alam Nasar
yang empat (Tanah, Air, Angin dan Api) mahupun yang datangnya dan keluar dari
mulut makhluk Ada Zat Allah.
Penegasan nya bunyi atau suara yang datang dan terbit dari
apa saja kesemuanya itu berbunyi ALLAH, nama dari Zat yang maha Esa sedangkan
huruf Alif itulah dasar (asal) dari huruf Arab yang banyaknya ada 28 huruf.
Dengan demikian maka jika kita melihat huruf Alif maka
seakan-akan kita telah melihat 28 huruf yang ada. Lihat dan perhatikan sebuah
biji pada tumbuh-tumbuhan, dari biji itulah asal usul segala urat, batang,
daun, ranting, dahan dan buahnya.
Syuhudul Wahdah Fil Kasrah, Syuhudul Kasrah Fil Wahdah.
Pandang yang satu kepada yang banyak dan pandang yang banyak
kepada yang satu maka yang ada hanya satu saja yaitu satu Zat dan dari Zat
itulah datangnya Alam beserta isinya.
Al-Qur’an yang jumlah ayatnya 6666 ayat akan terhimpun
kedalam Suratul Fatekha, dan Suratul Fatekha itu akan terhimpun pada Basmallah,
dan Basmallah itupun akan terhimpun pada huruf BA, dan huruf BA akan terhimpun
pada titiknya (Nuktah). Jika kita tilik dengan jeli maka titik itulah yang akan
menjadi segala huruf, terlihat banyak padahal ia satu dan terlihat satu padahal
ia banyak.
Selanjutnya Huruf-huruf lafald Allah yang telah digugurkan
maka tinggallah empat huruf yang ada diatas lafald Allah tadi, yaitu huruf
TASYDID (bergigi tiga, terdiri dari tiga huruf Alif) diatas Tasydid ada lagi
satu huruf Alif.
Keempat huruf Tasydid itu adalah isyarat bahawa Tuhan itu
Ada, maka wajib bagi kita untuk mentauhidkan Asma Allah, Af’al Allah, Sifat
Allah dan Zat Allah.
Langkah terakhir gugurkan keseluruhannya, maka yang akan
tinggal adalah kosong.
LA SAUTUN WALA HARFUN, ertinya tidak ada huruf dan tiada
suara, inilah kalam Allah yang Qadim, tidak bercerai dan terpisah sifat dengan
Zat.
Tarku Mayiwallah (meninggalkan selain Allah) Zat Allah saja
yang ada.
La Maujuda Illallah (tidak ada yang ada hanya Allah).
Sembilan kali sudah kita menggugurkan kalimah Allah,
seandainya juga belum dapat difahami maka tanyakan lah kepada ahlinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan